Stevia

Stevia GYIK

(0/0)

Mi az a stevia?

A stevia vagy jázminpakóca a fészkesek családjába tartozó, szubtrópusi növény, mely Paraquayban és Brazíliában őshonos, de már világszerte használják édesítőszerként.

Vannak káros hatásai a növénynek?

Kísérletek bizonyítják, hogy a stevia abszolút biztonságos az emberi szervezetre.

1992. Boeck-Haebicch: a steviol mint édesítőszer biztonságos

2000. Chan et al.:önkéntesek egy éven keresztül napi 3×250 mg stevioside-ot fogyasztottak. Vérük összetétele nem változott.

1999. JEFCA: a stavia nem toxikus: a kísérletet patkányokon végezték, akik napi 1100 mg/testsúlykilogramm steviát kaptak

Mi a stevioside?

Ez a steviol glikozid, mely a steviában 8-15%-ban található meg. Ez az anyag felel a növény édes ízéért.

Mennyi kalóriát tartalmaz a növény?

Ha a napi cukorbevitelünket, ami 131 gramm teljesen helyettesítjük, akkor az 430 mg stevioside-nak felel meg és ebből mindössze 80 mg szívódik fel, ami 0,3 kcalnak felel meg. Tehát gyakorlatilag nullakóliás.

Mennyi az ajánlott napi bevitel?

7,9 mg/testsúlykilogramm. Habár ennek sokszorosa is 100%-ban biztonságos.

Fogyaszthatják a magas vérnyomásban, cukorbetegségben, PKU(fenilketonuria)-ban szenvedők?

Igen, mert vérnyomás-csökkentő hatással rendelkezik (Chan et al, 2000.). Igen, mert nem emeli a vércukorszintet. Igen, mert szerkezete teljesen különbözik az aszpartámtól.

Igaz, hogy gátolja a nemzőképességet?

Nem. Siotsu 1996-os és Oliveira-Filho 1989-es kutatásai is alátámasztják ezt az állítást.

Miért jobb a stevia, mint más édesítők?

A stevia 100%-ban természetes, míg a többi édesítő mesterségesen előállított. Kevesebb kalóriát tartalmaz, stabil marad nagy hőmérsékleten is. Ezeken felül, míg a steviának számos jótékony hatása ismert, más édesítőszerek inkább károsak az egészségre

Használhatom főzésre is?

Igen, mivel nem karamellizálódik és szerkezete a magas hőmérsékleten is stabil marad.

Teljesen helyettesíthetem vele a cukrot?

A stevia nagyszerű helyettesítője a cukornak az édességekben, levesekben, főételekben. Tudnunk kell, hogy sokkal édesebb a cukornál, így sokkal kisebb mennyiséget kell belőle használnunk. És emellett nem kell aggódnunk káros hatásai miatt sem, mivel nincsenek neki.

Értékelés
(0/0)
Értékelés Írása
Ez a név fog megjelenni a hozzászólásodnál!
Pl.: Nagyon egészséges, jó ár, stb.
Pl.: Csomagolás, kevésbé hatásos, stb.
Minimum 20 karaktert írj! Az elküldött értékelés perceken belül megjelenik az oldalon! (Kötelező).